Na co wpływa geometria kół? Najważniejsze powody, dla których warto regularnie badać zbieżność kół

Motoryzacja
zbieznosc-kol-w-aucie

Właściwe ustawienie kół samochodu jest niezbędne dla bezpiecznej i pewnej jazdy oraz prawidłowego zużycia opon. Geometria kół to sposób ich ustawienia, a dokładniej takie parametry, jak zbieżność kół, ich kąt pochylenia i wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Dlaczego warto regularnie sprawdzać te parametry?

Czym jest zbieżność i kąt pochylenia kół?

Zbieżność kół to wartość, która określa wzajemne położenie kół przednich lub tylnych. Dodatnie wartości zbieżności oznaczają, że koła są skierowane do wewnątrz. I odwrotnie – gdy koła są skierowane na zewnątrz, to wartości zbieżności są ujemne.

Kąt pochylenia kół to kąt, który tworzy się między pionem a płaszczyzną koła. Można go zobaczyć patrząc na samochód z przodu lub z tyłu. Koła pochylone na zewnątrz świadczą o dodatnim kącie pochylenia, a koła pochylone do wewnątrz o ujemnym kącie pochylenia. Najczęściej jest tak, że kąt pochylenia tylnych kół napędzających oś sztywną wynosi 0 stopni, a koła prowadzone na wahaczach mają niewielki ujemny kąt pochylenia.

Czym są kąty wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy?

Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy jest zawarty między osią sworznia zwrotnicy a prostą pionową koła. Można go zobaczyć patrząc na samochód z boku. Kąt ten ma wartość dodatnią, gdy punkt przecięcia osi sworznia zwrotnicy z podłożem wyprzedza punkt styku opony z podłożem. Nazywa się to wyprzedzeniem. Ujemny kąt nazywa się opóźnieniem osi sworznia zwrotnicy.

Niewłaściwa geometria kół powoduje wiele problemów

Jeżeli kąty pochylenia kół są źle ustawione, to po puszczeniu kierownicy na równej drodze auto zacznie samoczynnie skręcać. Jest to tzw. ściąganie auta, jeden z najczęściej spotykanych problemów spowodowanych przez złą geometrię kół.

Niewłaściwa geometria kół jest także przyczyną opóźnionej reakcji samochodu na ruchy kierownicą. Kierowca nie powinien ignorować niepokojącego popiskiwania opon podczas pokonywania zakrętów. Do serwisu warto się udać także wtedy, gdy kierownica gwałtownie zmieni swoje położenie po najechaniu na nierówność przy wyprostowanych kołach.

Kolejnym problemem często powodowanym przez złą geometrię kół jest krótsza żywotność opon. W przypadku złego ustawienia kół bieżnik opony zużywa się nierównomiernie po jej wewnętrznej i zewnętrznej stronie.

Zła geometria kół może spowodować niespodziewane zachowania auta na drodze. Coroczna kontrola i regulacja ustawienia kół (oferowana np. przez serwisy Feu Vert: https://www.feuvert.pl/oferta/usluga/zbieznosc-i-geometria-kol-kontrola-i-regulacja-112.html) ograniczy ryzyko wpadnięcia w poślizg czy nagłego opuszczenia wyznaczonego toru jazdy.

Jak ustawia się zbieżność kół?

Fabrycznie ustawienia zbieżności kół są tworzone przez producentów aut, aby przygotować samochód do jego przeznaczenia. Koła w większości przypadków nie są wobec siebie idealnie równoległe. To czy są ustawione zbieżnie, rozbieżnie lub czy mają zbieżność zerową zależy także od rodzaju zastosowanego napędu.

Najpopularniejsze ustawienia zbieżności kół dla aut z napędem na oś przednią, tylną i aut z napędem 4×4 przedstawia poniższa tabela:

Rodzaj napędu Ustawienie przedniej osi Ustawienie tylnej osi
Na przednią oś Rozbieżne w nowych samochodach, równoległe
w starszych modelach
Równoległe lub zbieżne
Na tylną oś Zbieżne Równoległe
Napęd 4×4 Rozbieżne Różne

Należy jednak pamiętać, że każdy model pojazdu posiada własne, indywidualne wartości ustawień określone przez producenta i do nich należy się stosować.

Na co ma wpływ zbieżność kół?

Podczas ustawiania zbieżności kół zawsze ma się do czynienia z pewnym kompromisem. Poprawa jednego parametru zawsze powoduje obniżenie pozostałych. Korzyści i wady poszczególnych ustawień zbieżności dla osi przedniej przedstawia poniższa tabela:

Ustawienia przedniej osi Korzyści Wady
Zbieżne Stabilne prowadzenie samochodu, większy komfort podczas jazdy na długich trasach, brak konieczności dokonywania korekt toru jazdy Utrudnione wykonywanie manewrów, szybsze zużywanie się opon i wyższe spalanie paliwa
Rozbieżne Szybszy czas reakcji samochodu na dokonywane manewry, auto zachowuje się mniej bezwładnie podczas pokonywania zakrętów „Nerwowe” zachowania samochodu w czasie jazdy, wyższe spalanie paliwa i szybsze zużywanie się opon
Równoległe Niskie spalanie paliwa i wolniejsze zużywanie się opon Samochód jest mniej manewrowy, kierowca jest zmuszony do wprowadzania drobnych korekt podczas jazdy po prostej

Kiedy należy sprawdzić zbieżność kół?

W przypadku normalnego użytkowania samochodu wystarczy sprawdzać ten parametr geometrii kół tylko raz w roku, najlepiej co wiosnę. Jeżeli jednak auto uczestniczyło w wypadku lub najechało na uszkodzoną nawierzchnię i kierowca odczuwa nerwowość auta podczas jazdy po prostej czy bezwład samochodu na ostrych zakrętach, to powinien jak najszybciej udać się do warsztatu. Ponadto badanie geometrii kół warto przeprowadzić też przy okazji dokładnego przeglądu zakupionego używanego auta.

Nie zapomnij o regularnym badaniu geometrii i zbieżności kół!

Geometria i zbieżność kół to istotne parametry dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy samochodem. Aby uniknąć niemiłych niespodzianek, np. wpadnięcia w poślizg czy wypadnięcia z toru jazdy, warto kontrolować je profilaktycznie co roku. Sprawdzenie i regulację geometrii kół lepiej pozostawić specjalistom, którzy za odpowiednią opłatą przeprowadzą te czynności fachowo i przy pomocy najnowocześniejszych urządzeń.

Artykuł sponsorowany