Czym jest DPF, czyli filtr cząstek stałych?

Motoryzacja
filtr-czastek-stalych-dpf

Aż trudno uwierzyć, że wokół jednego, małego filtra może pojawić się tyle dyskusji. A jednak! Choć montowane w pojazdach samochodowych posiadają rzeszę zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Owa dyskusja kręci się przede wszystkim wokół eksploatacji i ekologii. Z jednej strony wielu twierdzi, iż montowanie filtrów cząstek stałych źle wpływa na prace samochodu, szybciej niszcząc jego silnik. Oczywiście wielcy przeciwnicy DPF są zdania, iż jest to podstęp w celu sprzedaży jak największej ilości pojazdów.

W tym miejscu pojawiają się ekolodzy, którzy uważają, że filtry nie powinny zostać usunięte. Dlaczego? Obrońcy środowiska zgodnie twierdzą, iż nawet filtry usunięte z aut poddawane są fabrycznej regeneracji. W związku z tym ponowne wykorzystanie tych elementów, minimalizuje powstawanie odpadów, tym samym ma dobry wpływ na środowisko. Pytanie, czy faktycznie wszystkie filtry są poddawane wspomnianej, fabrycznej regeneracji, a nie są wyrzucane do przysłowiowego ,,śmietnika”? Dyskusja na ten temat z pewnością będzie trwała jeszcze wiele lat. Może dlatego właśnie warto powiedzieć, czym tak naprawdę jest DPF?

Filtr cząstek stałych

Montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Oczyszcza tym samym gazy spalinowe z cząstek sadzy i popiołu. Często w celu eliminacji większej ilości cząstek stałych (i innych związków trujących) filtry stosuje się w połączeniu z katalizatorami. Jako ciekawostkę warto dodać, że filtry stosowane są od 1980 roku, a od roku 1996 filtry mogą eliminować emisje czarnego dymu – te są zazwyczaj charakterystyczne dla pojazdów z silnikami Diesla.

Jak działa DPF?

W przypadku filtrów cząstek stałych w ich budowie ogromną rolę odgrywają ich ścianki na których osiadają cząstki sadzy. Poprawna wydajność prawidłowo działającego filtra powinna wynosić od 80 do 100 procent, dzięki czemu do naszej atmosfery przedostaje się nie więcej niż 15 procent zanieczyszczeń.

Czyszczenie filtra cząstek stałych

W tym miejscu warto zapytać co takiego dzieje się w naszym samochodzie, że musi ulec czyszczeniu? Otóż głównym powodem są gromadzące się w filtrze cząstki sadzy. To właśnie one go zapychają, tym samym bezpośrednio wpływając na jego wydajność. Jak się okazuje najlepszym rozwiązaniem jest samooczyszczenie filtra, które polega na katalitycznym spalaniu sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury.

Czasami również stosuje się tak zwane filtry jednorazowe – te wymagają wymiany po zapaleniu filtra. Jeśli chodzi o samo zapychanie, to wspomnieliśmy o cząsteczkach sadzy. Jednak to, co zapycha nasz samochód, to popiół z oleju, czy dodatków do paliw. To jakie cząsteczki zapychają nasz pojazd nie tylko ma wpływ na samo czyszczenie, ale i cały proces regeneracji filtra. Kolejnym ważnym elementem jest tak zwany komputer pokładowy, którego zadaniem jest między innymi pokazywanie błędów w układzie oczyszczenia spalin. Wówczas wtedy konieczna jest wymiana, lub mechaniczna regeneracja filtra.