7 sposobów jak radzić sobie ze stresem w pracy

Praca
stres-w-pracy

Jak walczyć ze stresem w pracy?

Stres towarzyszy nam w każdej dziedzinie życia. Na drogach, w domu, w pracy, w szkole, na zakupach, podczas egzaminów, dlatego musimy nauczyć się zapanować nad nim, aby nie spustoszył naszego zdrowia. Każdy dzień to nowy stres. Wiele sytuacji może nas wyprowadzić z równowagi: niedomówienia  z partnerem, kłótnia z szefem, napięty harmonogram. Według badań to właśnie w pracy jesteśmy najbardziej narażeni na stres. W takich okolicznościach musimy zachować trzeźwy umysł. Z tego powodu stworzyliśmy kilka trików, które pomogą Ci zapanować nad stresem.

Kilka sposobów, które pomogą Ci radzić sobie ze stresem w pracy

  1. Licz do dziesięciu – to prosta metoda, która pomoże Ci w stresujących sytuacjach. Kiedy czujesz, że robi Ci się gorąco i panują nad Tobą emocje, usiądź, oddychaj głęboko i policz do dziesięciu. W ten sposób uspakajasz swój organizm i regulujesz oddech.
  2. Czujesz zmęczenie? Zdrzemnij się. Nie walcz ze swoim ciałem. Jeżeli organizm domaga się snu, może być to wynik stresu, zdrzemnij się. Pójdź do auta na kwadrans i zamknij oczy. 15 minut spokoju odpręży Twoje ciało i umysł.
  3. Odchodź od komputera na każdej przerwie w pracy. Nie siedź godzinami przy biurku. W trakcie przerwy możesz wypić szklankę wody, pójść ze znajomymi na papierosa lub porozmawiać ze współpracownikami w służbowej kuchni. Nie alienuj się przy biurku.
  4. Odchodź na 3 minuty. Jeżeli jesteś w epicentrum stresującej sytuacji, spróbuj pójść do toalety na 2-3 minuty i próbuj głęboko oddychać. Wyrównaj oddech i uspokój emocje, które w Tobie buzują. Mając świeży pogląd na sprawę, będziesz na lepszej pozycji niż Twoi przeciwnicy.
  5. Zacznij się ruszać. Nawet w pracy możesz wykonywać ćwiczenia fizyczne, które pomogą Ci się rozluźnić. Spójrz w Internet i odszukaj łatwe treningi, które możesz wykonywać przed biurkiem.
  6. Zapisz się po pracy na ćwiczenia jogi, tai-chi lub masaż. Zrelaksuj swoje ciało łagodnymi ćwiczeniami lub impulsami, które daje nam masaż. Zrób sobie chwilę odpoczynku po stresującym dniu w pracy.
  7. Odżywiaj się zdrowo. Nie wrzucaj w siebie w trakcie pracy fast foodów. Tłuste kanapki będą otępiać umysł i ciało. Dopasuj dietę tak, aby odpowiednio podawać swojemu organizmowi niezbędne witaminy i minerały. Skup się szczególnie nad magnezem (np. jedz orzechy jako przekąskę) oraz witaminę C (jedz kiwi). Pamiętaj, że czekolada poprawia samopoczucie, ale efekt jest bardzo krótki. Niepotrzebnie zaśmiecasz swoje ciało.

Reakcja organizmu na stres

Podczas stresującej sytuacji nasz organizm przechodzi zmiany, które nazywamy jako reakcję stresową. W każdym z nas inaczej zachodzi taka reakcja. Możemy poczuć przyspieszenie akcji serca, wzrasta nam ciśnienie krwi, przyspieszenie procesów przemiany materii lub przyspieszenie oddechu. W dłuższej perspektywie może pojawić się bezsenność, pogorszenie pamięci, brak apetytu, napady głodu, rozdrażnienie i poważne problemy ze zdrowiem. Jak widać stres może być naszym śmiertelnym wrogiem, jeśli nie nauczymy się nad nim panować.